onsdag 21 november 2007

Pojken och vattenpipan

Det var några timmar, eller ganska många, natten mellan lördag och söndag, då jag kände mig helt slut som människa och mamma, misslyckad. Orolig över min son och hade starka funderingar på att inom en vecka flytta upp i någon glesbygd i övre norrland. Jag hittade nämligen bilder på min 15-åring och hans kompisar rökandes något som jag uppfattade som haschpipa. Men efter några timmars surfande och diskuterande på olika communities, bla föräldraliv och flashback (för att på ett bra sätt blanda informationskällorna) ;-) var jag till 99% säker på att det var vattenpipa. Jag lade även ut bilder som alla kunde titta på, utan att man såg vem som var på dom såklart, för att kunna identifiera pipan.
Jag har också lärt mig att det är det allra nyaste bland ungdomar att röka vattenpipa, att varannan 15-åring har provat enligt flera undersökningar. Plötsligt ser jag tobaksbutikerna i stan, de flesta av dom har skyltar utanför "VATTENPIPOR", jag har aldrig sett det förut. Vattenpipa kan man iofs röka med nikotinfri tobak.. men oavsett så är det bättre att han röker tobak än att han röker hasch... om man nu ska vara tvungen att välja... fast han säger den är tobaksfri... vi har haft långt samtal.. även med hans kompis som var hos oss och även med på bilderna. Men fy.. jag mådde så dåligt under några timmar *huh*
Kan även tillägga att deras vattenpipa var hemmagjord vilket verkligen gjorde att jag relaterade den till droger överhuvudtaget, ursunkig såg den ut, och dom satt in ring runt den och lät en slang gå runt *huh igen*

1 kommentar:

Anonym sa...

Min son köpte vattenpipa i Egypten..sen här hemma ville ju alla kompisar pröva ...då hade några mammor läst att det var jättefarligt osv..tog ngra h att reda ut.
-Toppenfint ordspråk du har om "alla under samma himmel" det skulle ju vara bra att ha som motto i typ vilken konflikt som helst..intressant&kul blogg att läsa..(min son blev just 16)